Règlement :
1. Organisation
1.1 - Organisateur et directeur d'épreuve
L'organisateur est l’association Fly Chablais Challenge (association loi 1901). Le directeur d'épreuve est choisi par l'organisateur.
1.2 - Jury/Comité de course
Le directeur d’épreuve, l’organisateur et deux pilotes (l'un désigné par l’organisateur et l'autre élu par les compétiteurs) constituent le comité de course. Ce comité statuera en cas de litige entre concurrents, pourra sanctionner des pilotes par une pénalité et validera les calculs de distance permettant l’établissement du classement.
Le comité de course se réserve le droit d’adapter les règles de la course s’il le juge nécessaire.
1.3 - Conditions de vol et de marche
Les pilotes sont les seuls à prendre les décisions qui s'imposent quant au choix des itinéraires pédestres et des vols, l'analyse et l'anticipation de l 'évolution des conditions du terrain et des conditions météorologiques devant être un souci de chaque instant.
1.4 - Conditions de report ou d'annulation
Si les prévisions météorologiques s'avèrent particulièrement défavorables, le comité de course se réserve la possibilité de reporter le départ de la course. De même, il peut neutraliser la course sur une partie de la durée de l'épreuve. Dans ce cas, les pilotes seront avertis par SMS.
2. Pilotes
2.1 - Conditions générales de participation
• Être âgé(e) de plus de 18 ans
• Pour les pilotes licenciés FFVL, être titulaire de la carte compétiteur FFVL
• Pour les pilotes étrangers ou non licenciés FFVL, être titulaire du niveau IPPI5, d'une assurance responsabilité civile aérienne et être en possession d'un certificat médical de non-contre-indication à la pratique du parapente et de la randonnée sportive en montagne en compétition durant 3 jours, daté de moins d'un an par rapport au premier jour de course
L'organisation recommande fortement aux pilotes de souscrire une assurance individuelle accident. En effet, les concurrents ne bénéficient d'aucune assurance complémentaire en dehors de leur couverture individuelle. La sélection des participants est faite par ordre d'arrivée des dossiers d'inscription complets (documents + paiement).
2.2 - Règles de course
Le pilote doit avoir avec lui en permanence son matériel de vol (cf article5.1).
Le pilote choisit un matériel unique et complet pour les trois jours de course. En cas de dommages et sous réserve de l'approbation du jury, le pilote peut en changer (cf. article 5.1.2).
Le pilote doit voler dans des conditions aérologiques adaptées à son niveau de pilotage et à sa fatigue. Il est responsable de ses choix et s'engage à ne pas s'exposer physiquement.
2.3 - Règles de déplacement
Le pilote a le droit seulement de marcher et de voler, toute autre forme de déplacement est strictement interdite (nage, escalade, etc.).
A pied, seuls les itinéraires autorisés aux piétons peuvent être empruntés. Les itinéraires soumis à des arrêtés sont interdits.
2.4 - Règles de vol
La violation d'un espace aérien contrôlé entraînera une pénalité pouvant aller jusqu'à la disqualification immédiate du pilote.
Le pilote doit être en mesure de fournir une trace GPS de tous ses déplacements en marche et en vol afin qu'elle puisse être contrôlée par l'organisation. Le défaut de production de trace ou d'une partie de la trace peut entraîner des sanctions allant de la pénalité à la disqualification du pilote.
Le pilote s'engage à respecter les règles de vol à vue qui s'appliquent au parapente conformément aux lois françaises (notamment vol interdit dans les nuages, etc.). Le non-respect de ces règles constitue une faute très grave qui entraînera des sanctions allant de la pénalité à la disqualification du pilote.
Le respect de la sécurité concernant les conditions météorologiques, notamment en cas de précipitations ou menaces orageuses doivent impérativement être respectées par le pilote sous peine de sanction pouvant aller jusqu’à la disqualification du pilote.
2.5 - Application des pénalités
Le comité de course se réserve le droit d'ajuster les pénalités en fonction de la gravité des faits et des intentions sous-jacentes.
Tout pilote ayant été pris ou soupçonné d'avoir triché pourra faire l'objet de pénalités ou, plus grave, d'une disqualification.
Une pénalité peut être aussi décidée dans le cas où le jury juge la conduite d'un pilote dangereuse pour son intégrité physique, notamment dans son choix de voler dans des conditions extrêmes (vent fort, orage à proximité). Cette pénalité peut s'appliquer pendant la course ou a posteriori après vérification des traces.
3. Assistants
3.1 – Obligations
Chaque pilote doit obligatoirement avoir un assistant.
Un pilote ne peut pas changer d'assistant pendant la course, sauf après demande auprès du comité de course. Il est accepté qu'un assistant puisse prendre en charge deux pilotes tout au long de la course.
L'assistant doit assurer les missions décrites ci-dessous.
3.2 - Rôle et missions
L'assistant apporte un soutien logistique et oriente la stratégie de course de son ou ses pilotes. Il n'est pas là pour porter le matériel de vol obligatoire spécifié plus loin. Si c'était le cas, des sanctions allant jusqu'à la disqualification pourraient être prononcées envers le pilote.
Il sert aussi de lien entre le PC course et le compétiteur, il informe régulièrement l'organisateur sur l'état de son (ses) pilote(s) afin de mettre à jour les actualités du site. Il doit se rendre aux points de rencontre avec l'organisateur et joue un rôle de relais pour les informations de sécurité.
Il déclenche les secours au besoin en cas de difficulté d'un pilote.
Si les pilotes ont besoin de soins ou si certaines blessures peuvent être en contre-indication avec la poursuite de l'épreuve, c'est à l'assistant de contacter le PC sécurité.
3.3 - Disponibilité de l'assistant
L'assistant doit être joignable 24 h/24 par téléphone portable. Pour communiquer avec les pilotes, l'organisation contacte en priorité l'assistant.
3.4 - Médias de l'équipe
L'assistant ou le pilote doivent envoyer à l'organisateur une actualité par jour. Cette actualité peut être envoyée par SMS ou par email et se présenter sous forme de quelques lignes d'info sur le pilote (forme physique, envies, pensées, choix stratégiques...) et/ou de photos/vidéo.
4. Modalités de participation
4.1 - Modalités d'inscription
L'inscription se fera par Internet en suivant le lien disponible sur le site web https://www.flychablaischallenge.com
Afin de valider l'inscription, chaque pilote devra intégralement régler le montant de l'inscription ainsi que nous faire parvenir l'intégralité des pièces demandées.
Les frais de virement seront à la charge du pilote.
Les pilotes recevront un email de validation de leur inscription.
La liste des inscrits sera mise en ligne sur le site internent du Fly Chablais Challenge et actualisée régulièrement.
Il y a un nombre limité de places ouvertes. Les premiers dossiers complets et validés seront prioritaires. Au-delà, les pilotes seront mis en liste d'attente dans l'ordre d'inscription (dossier complet). L'organisation se réserve le droit d'inviter des pilotes supplémentaires.
L'organisation se réserve également le droit de refuser un pilote s’il ne présente pas les qualités requises pour participer en sécurité à cette épreuve.
4.2 - Frais d'inscription
Les frais d'inscription de 130 euros comprennent :
- la gestion de la sécurité ;
- le prêt d'un live tracker pour la sécurité et le suivi pendant la course.
Clause de non-remboursement : En cas de désistement à partir du 15 mai 2024, l'organisation ne remboursera pas le montant de l'inscription sauf si un certificat médical est fourni.
En cas de remboursement de l'inscription, quels que soient le motif ou la date de désistement, 10 euros seront conservés au titre des frais de dossier.
4.3 - Liste des inscrits
L'organisateur considère que tous les pilotes inscrits au Fly Chablais Challenge participent à l'intégralité de l'épreuve.
4.4 - Décharge de responsabilité et droits à l'image
Chaque pilote doit impérativement signer la décharge de responsabilité fournie par l'organisation.
Les pilotes autorisent le Fly Chablais Challenge à utiliser leur image pour les photos, films, reportages, articles...ainsi que leur nom pour la publication des résultats.
4.5 - Pointage sécurité
Tous les pilotes inscrits doivent impérativement pointer directement ou se faire pointer par leur assistant, par SMS, au plus tard 30 min après l'arrêt de la course le vendredi, samedi et le dimanche. Le pointage sécurité permet à l'organisation de ne pas déclencher des recherches et des secours inutilement.
L'absence de pointage sécurité est une faute très grave qui entraînera des sanctions allant de la pénalité à la disqualification du pilote.
Procédure de retrait ou de désistement : Si un pilote désire quitter le Fly Chablais Challenge, il doit aussitôt en informer l'organisateur, qui le supprimera de la liste des pilotes inscrits ou stoppera sa course à son point d'arrêt.
4.6 - Heure limite/Temps de Course/Temps de repos nuit/Temps neutralisé
Les horaires de course seront précisés lors du briefing.
REMARQUES : durant le temps de repos nuit, le pilote ne dépend plus de la course.
Lors du redémarrage de la course (après Repos nuit ou Temps neutralisé), le pilote doit réactiver son Live Tracker et son GPS à moins de 200 m du dernier point d'arrêt.
4.7 - Cas d'urgence/déclenchement des secours
Dès son arrivée au sol, le pilote doit replier IMMÉDIATEMENT son parapente. Un parapente au sol non rassemblé ou non replié signifie : "J'AI BESOIN DE SECOURS".
Le pilote qui vole à proximité d'un pilote en difficulté doit lui porter assistance ou avertir par tous les moyens le directeur d'épreuve. Le jury appréciera le mode de compensation du score du pilote qui aura porté secours.
En cas d'accident :
Étape 1 : Le déclenchement des secours s'effectuera directement auprès des services de secours (même procédure qu'un secours hors course).
Étape 2 : Le pilote ou l'assistant informera dès que possible l'organisateur afin de prendre les mesures appropriées.
4.8 – Classement
La trace de chaque pilote doit comporter au moins un point dans chaque cylindre de balise.
En cas de non-validation d'une balise du parcours, le pilote est ramené à la balise précédente à laquelle on rajoute la distance du point GPS le plus proche de la balise non validée.
Le classement se fait dans l'ordre d'arrivée des pilotes. Le pilote gagnant est celui qui aura bouclé le parcours le plus rapidement. La prise du temps est effectuée lorsque le pilote arrive dans le rayon de la balise d'arrivée, avec ajout d'éventuelles pénalités.
Dans le cas où aucun pilote ne boucle la totalité du parcours, le classement s'effectuera en fonction de la distance restante pour atteindre le but. La distance sera prise que le pilote soit au sol ou en l'air à l'heure limite.
Le classement provisoire permanent sera établi en prenant en compte les éléments du live tracking. Toutefois, compte tenu du risque de perte de données du système, tous les concurrents doivent obligatoirement fournir une trace de leur GPS pour vérification des passages de balises à la demande de l'organisateur. Il est donc important soit de stocker les traces dans le GPS, soit de les décharger dans un ordinateur afin de fournir à la fin
de l'épreuve l'ensemble des traces. Le pilote choisit les options de la trace en fonction de la capacité de mémoire du GPS et selon son appréciation.
Un classement provisoire sera établi le dimanche 2 juin 2024, dans l'attente du contrôle de l'ensemble des traces des pilotes.
4.9 – Dopage
Comme toutes les autres disciplines sportives, notre activité est soumise par la loi française aux règles de la lutte contre le dopage : l'usage de produits dopants est strictement interdit hors cadre de prescriptions médicales particulières et justifiées.
4.10 - Respect de l'environnement
Les pilotes et les assistants s'engagent à ne laisser aucune trace de leur passage et à respecter le milieu dans lequel ils évoluent (faune, flore et sol).
5. Matériel de vol
5.1 - Matériel obligatoire lors du Fly Chablais Challenge
Les compétiteurs ont le choix du matériel utilisé, ce choix est placé sous leur seule responsabilité. Le matériel de vol doit être homologué.
- Voile solo
- Sac de portage (unique)
- Sellette
- Parachute de secours
- Casque de parapente : Un casque à la norme EN966 est recommandé, mais pas obligatoire. Il est obligatoire de porter le casque pendant toutes les phases de vol.
- Téléphone portable chargé et allumé !
- GPS
- Live Tracker (prêté par l'organisation)
- Kit de survie (couverture de survie, lampe)
Le pilote doit avoir en sa possession la totalité de cet équipement lors des temps de course. Il ne peut être porté par une autre personne que le pilote lui-même en course.
Le comité de course peut inspecter l'équipement du pilote à tout moment.
Il n'est pas possible de changer de matériel de vol, sauf en cas de détérioration du matériel, avec l'autorisation du comité de course.
5.2 - Matériel vivement conseillé
- Gants, veste imperméable, bâtons télescopiques, vêtements de rechange, boussole, couteau, crème solaire, vario, trousse de secours, protection dorsale
- Radio conseillée pour la sécurité
5.3 – LiveTracker
L'utilisation d'un module Live Tracker permettra un suivi de la course du pilote durant toute l'épreuve sur Internet. La trace du Live Tracker ne constitue pas une preuve du parcours réalisé.
La mise en marche, l'arrêt et le rechargement du Live Tracker relèvent de la responsabilité du pilote.
Une mauvaise utilisation du Live Tracker pourra entraîner des pénalités.
Le pilote à la responsabilité d'apporter une batterie externe pour recharger le live tracker.
En cas de détérioration de l'appareil, la caution ne sera pas rendue.
5.4 – GPS
Chaque pilote gère l'autonomie de son GPS et ses batteries.
Trace GPS : La trace GPS au format UTM WGS84 doit être fournie sous forme d'un fichier au format ICG à l'organisation pour preuve du parcours réalisé par le pilote.
La trace du GPS fourni doit comporter au moins :
- 1 point toutes les minutes en l'air ;
- 1 point tous les 200 m au sol.
Chaque pilote devra fournir le câble correspondant à son matériel pour déchargement des traces et chargement du GPS.
6. Parcours
6.1 – Parcours
Le parcours s'effectue à pied ou en vol en passant les balises définies lors du briefing par le directeur d'épreuve. Le parcours sera choisi en fonction de considérations esthétiques, météorologiques et sportives, sur une distance totale pouvant aller de 100 à 250 km. Les concurrents pourront être amenés à visiter le Chablais, le Chablais suisse, le Faucigny, le Giffre et la vallée de Chamonix. Le départ et l’arrivée de la course se feront à Morzine, entre l’office de tourisme et le site d’atterrissage officiel de parapente.
6.2 – Balises
Pour être considérées comme passées, les balises doivent être franchies, en vol ou à pied, dans un rayon défini lors du briefing. La liste des balises à franchir sera donnée lors du briefing des pilotes par le directeur d'épreuve. Chaque pilote devra être capable de rentrer les coordonnées GPS des balises dans son GPS.
1. Organisation
1.1 - Event Organizer and Director
The organizer is the Fly Chablais Challenge association (association under the law of 1901). The event director is chosen by the organiser.
1.2 - Jury/Race Committee
The race committee is made up of the race committee, the event director and two pilots (one appointed by the organiser and the other elected by the competitors). This committee will rule in the event of a dispute between competitors, may sanction pilots with a penalty and will validate the distance calculations used to establish the ranking.
The Race Committee reserves the right to adapt the rules of the race if it deems it necessary.
1.3 - Flight and Operating Conditions
Pilots are the only ones who make the necessary decisions about the choice of walking routes and flights, and the analysis and anticipation of changing terrain and weather conditions must be a constant concern.
1.4 - Conditions for postponement or cancellation
If the weather forecast proves to be particularly unfavourable, the race committee reserves the right to postpone the start of the race. Similarly, it can neutralize the race for part of the duration of the event. In this case, drivers will be notified via SMS.
2. Pilots
2.1 - General conditions of participation
• Be over 18 years of age
• For FFVL licensed pilots, be the holder of the FFVL competitor card
• For foreign pilots or non-FFVL licensees, hold IPPI5 level, air liability insurance and be in possession of a medical certificate of no contraindication to the practice of paragliding and sport hiking in the mountains in competition for 3 days, dated less than one year compared to the first day of the race
The organization strongly recommends that pilots take out personal accident insurance. This is because competitors do not benefit from any additional insurance apart from their individual coverage. The selection of participants is made on a first-come, first-served basis of complete registration forms (documents + payment).
2.2 - Rules of Racing
The pilot must carry his flight equipment with him at all times (see article 5.1).
The pilot chooses a unique and complete equipment for the three days of the race. In the event of damage and subject to the approval of the jury, the pilot may change it (see article 5.1.2).
The pilot must fly in aerological conditions appropriate to his level of piloting and energy. They are responsible for their choices and agree not to expose themselves physically.
2.3 - Travel rules
The pilot is only allowed to walk and fly, any other form of movement is strictly forbidden (swimming, climbing, etc.).
On foot, only routes authorized for pedestrians can be taken. Itineraries subject to by-laws are prohibited.
2.4 - Flight Rules
Violation of controlled airspace will result in a penalty up to and including immediate disqualification of the pilot.
The pilot must be able to provide a GPS track of all his movements in the air and in flight so that it can be controlled by the organization. Failure to produce a trace or part of a trace may result in penalties ranging from penalty to disqualification of the pilot.
The pilot undertakes to respect the visual flight rules that apply to paragliding in accordance with French laws (in particular forbidden flight in clouds, etc.). Failure to comply with these rules constitutes a very serious offence that will result in sanctions ranging from a penalty to the disqualification of the driver.
Compliance with safety regarding weather conditions, in particular in the event of precipitation or stormy threats, must imperatively be respected by the pilot, under penalty of sanction up to and including the disqualification of the pilot.
2.5 - Application of Penalties
The Race Committee reserves the right to adjust penalties based on the seriousness of the facts and the underlying intentions.
Any pilot who has been caught or suspected of having cheated may be subject to penalties or, more seriously, disqualification.
A penalty may also be imposed if the jury deems a pilot's conduct to be dangerous for his physical integrity, particularly in his choice to fly in extreme conditions (strong wind, nearby thunderstorm). This penalty may apply during the race or after the tracks have been checked.
3. Assistants
3.1 – Obligations
Each pilot must have an assistant.
A pilot may not change assistants during the race, except after request to the race committee. It is accepted that an assistant can take charge of two pilots throughout the race. The assistant must carry out the tasks described below.
3.2 - Role and missions
The assistant provides logistical support and guides the race strategy of his or her pilot(s). He is not there to carry the mandatory flight equipment specified below. If this is the case, sanctions up to and including disqualification could be imposed on the pilot.
It also serves as a link between the race headquarters and the competitor, it regularly informs the organizer about the status of its driver(s) in order to update the news on the site. He has to go to the meeting points with the organizer and acts as a relay for safety information.
It triggers emergency services if necessary in the event of a pilot's difficulty.
If the pilot need treatment or if certain injuries may be contraindicated with the continuation of the event, it is up to the assistant to contact the safety HQ.
3.3 - Availability of the assistant
The assistant must be reachable 24 hours a day by mobile phone. To communicate with the pilots, the organization contacts the assistant first.
3.4 - Team Media
The assistant or pilot must send the organizer one news item per day. This news can be sent by SMS or email and can be presented in the form of a few lines of information about the pilot (physical condition, desires, thoughts, strategic choices...) and/or photos/video.
4. How to participate
4.1 - Registration procedures
Registration will be done online by following the link available on the website https://www.flychablaischallenge.com
In order to validate the registration, each pilot will have to pay the registration fee in full as well as send us all the requested documents.
The transfer costs will be borne by the pilot.
Pilots will receive an email validating their registration.
The list of registrants will be posted on the Fly Chablais Challenge website and updated regularly.
There is a limited number of places open. Priority will be given to the first complete and validated applications. Beyond that, pilots will be placed on a waiting list in the order of registration (complete file). The organization reserves the right to invite additional pilots.
The organization also reserves the right to refuse a pilot if he does not have the qualities required to participate safely in this event.
4.2 - Registration fees
The registration fee of 130 euros includes:
- security management;
- The loan of a live tracker for safety and monitoring during the race.
Non-refund clause: In case of withdrawal from May 15, 2024, the organization will not refund the registration amount unless a medical certificate is provided.
In the event of a refund of the registration fee, regardless of the reason or the date of withdrawal, 10 euros will be retained as an administrative fee.
4.3 - List of registrants
The organizer considers that all pilots registered for the Fly Chablais Challenge participate in the entire event.
4.4 - Disclaimer and image rights
Each pilot must sign the liability waiver provided by the organization.
Pilots authorise the Fly Chablais Challenge to use their image for photos, films, reports, articles, etc. as well as their name for the publication of the results.
4.5 - Safety Scoring
All registered pilots must clock in directly or be clocked in by their assistant, by SMS, no later than 30 minutes after the race has stopped on Friday, Saturday and Sunday. Safety check-in ensures that the organization does not unnecessarily trigger search and rescue.
Failure to score a safety score is a very serious offence that will result in penalties ranging from a penalty to disqualification of the pilot.
Withdrawal or withdrawal procedure: If a pilot wishes to leave the Fly Chablais Challenge, he must immediately inform the organiser, who will remove him from the list of registered drivers or stop his race at his stopping point.
4.6 - Time Limit/Race Time/Night Rest Time/Neutralized Time
The race times will be specified during the briefing.
NOTES: During the night rest period, the pilot is no longer dependent on the race.
When the race is restarted (after Rest Night or Time Neutralized), the pilot must reactivate his Live Tracker and GPS less than 200 m from the last stopping point.
4.7 - Emergency/Emergency Response
As soon as the pilot arrives on the ground, he must IMMEDIATELY fold up his paraglider. A paraglider on the ground that is not gathered or folded means "I NEED RESCUE".
A pilot who flies in the vicinity of a pilot in difficulty must provide assistance to the pilot or notify the event director by any means. The jury will assess the method of compensating for the score of the pilot who has rescued.
In the event of an accident:
Step 1: The rescue will be triggered directly with the emergency services (same procedure as an out-of-race rescue).
Step 2: The pilot or assistant will inform the organizer as soon as possible in order to take appropriate action.
4.8 – Ranking
Each pilot's track must have at least one point in each beacon cylinder.
In the event of non-validation of a beacon on the route, the pilot is returned to the previous beacon to which the distance from the GPS point closest to the unvalidated beacon is added.
The ranking is done in the order of arrival of the pilots. The winning pilot is the one who completes the course the fastest. The time is taken when the pilot arrives within the radius of the arrival beacon, with the addition of possible penalties.
In the event that no pilot completes the entire course, the ranking will be based on the distance remaining to reach the goal. The distance will be taken whether the pilot is on the ground or in the air at the cut-off time.
The permanent provisional ranking will be established taking into account the elements of live tracking. However, given the risk of data loss from the system, all competitors must provide a trace of their GPS for verification of the passage of beacons at the request of the organizer. It is therefore important to either store the tracks in the GPS or unload them into a computer in order to provide at the end of the test all the traces. The pilot chooses the track options according to the memory capacity of the GPS and according to his judgment.
A provisional classification will be established on Sunday 2 June 2024, pending the control of all the pilot's tracks.
4.9 – Doping
Like all other sports disciplines, our activity is subject by French law to the rules of the fight against doping: the use of doping products is strictly prohibited within the framework of specific and justified medical prescriptions.
4.10 - Respect for the environment
Pilots and assistants undertake not to leave any trace of their passage and to respect the environment in which they operate (fauna, flora and soil).
5. Flight Equipment
5.1 - Mandatory equipment during the Fly Chablais Challenge
Competitors have the choice of the equipment used, this choice is placed under their sole responsibility. Flight equipment must be certified.
- Solo glider
- Carrying bag (single)
- Harness
- Emergency parachute
- Paragliding helmet: A helmet to the EN966 standard is recommended, but not mandatory. It is mandatory to wear the helmet during all phases of flight.
- Mobile phone charged and turned on!
- GPS
- Live Tracker (loaned by the organization)
- Survival kit (survival blanket, lamp)
The pilot must have all of this equipment in his possession during the race times. It cannot be worn by anyone other than the driver himself during the race.
The race committee may inspect the driver's equipment at any time.
It is not possible to change flight equipment, except in case of damage to the equipment, with the permission of the race committee.
5.2 - Highly recommended equipment
- Gloves, waterproof jacket, telescopic poles, change of clothes, compass, knife, sunscreen, vario, first aid kit, back protector
- Radio recommended for safety
5.3 - LiveTracker
The use of a Live Tracker module will allow the driver's race to be monitored throughout the event on the Internet. The Live Tracker trace does not constitute proof of the route taken.
Starting, shutting down and recharging the Live Tracker is the responsibility of the pilot.
Improper use of the Live Tracker may result in penalties.
It is the pilot's responsibility to bring an external battery to recharge the live tracker.
In case of damage to the device, the deposit will not be returned.
5.4 – GPS
Each pilot manages the autonomy of his GPS and his batteries.
GPS track: The GPS track in UTM WGS84 format must be provided as a file in ICG format to the organization for proof of the route taken by the pilot.
The GPS track provided must include at least:
- 1 point every minute in the air;
- 1 point every 200 m on the ground.
Each pilot will have to provide the cable corresponding to his equipment for unloading tracks and charging the GPS.
6. Route
6.1 – Route
The route can be done on foot or in flight, passing the markers defined during the briefing by the event director. The route will be chosen according to aesthetic, meteorological and sporting considerations, over a total distance of between 100 and 250 km. Competitors may visit the Chablais, the Swiss Chablais, the Faucigny, the Giffre and the Chamonix valley. The start and finish of the race will be in Morzine, between the tourist office and the official paragliding landing site.
6.2 – Tags
To be considered passed, the beacons must be crossed, in flight or on foot, within a radius defined during the briefing. The list of checkpoints to be crossed will be given during the drivers' briefing by the event director. Each pilot must be able to enter the GPS coordinates of the beacons into their GPS.